Alloleval fotol on näha tõenäoliselt ühe maailma kõige kallima sõiduki instrumentide paneeli ja juhtimiskangi. Need kuuluvad Apollo 15, 16 ja 17 missioonide ajal kasutust leidnud kuulsatele kuukulguritele (Lunar Roving Vehicle-LRV), mida ehitati kokku vaid neli eksemplari, kuid mille arendusele kulus 38 miljonit dollarit. Tänapäevases vääringus ligineks see 350 miljonile dollarile.
Instrumentidest on lisaks üsna tavalisele spidomeetrile ja odomeetrile näha gürokompassi, temperatuuri- ja akunäidikuid ning kaldesensoreid. Lisaks mitut lülitit vedavate mootorite sisse-välja lülitamiseks ning keeravate sildade lukustamiseks.
Kulguri juhtimine käis kahe istme vahel asuvast kangist, mida paremale-vasakule kallutades sai rattaid keerata ning edasi-tagasi kallutades kiirendada ja pidurdada. Kangil oleva lüliti kasutamisel sai kulguriga tagurdada ning seda täielikult tagasi tõmmates rakendus käsipidur.
Kahekohalised 4x4 kulgurid kaalusid Maal 210 ja Kuul vaid 35 kilogrammi, kuid suutsid kanda 440 kilogrammist lasti (Kuul 73kg). Nende jõuallikaks oli neli 0,17kw elektrimootorit, millele andsid energiat 121 ampertunnised hõbe-oksiid akud. Kulgurite tippkiiruseks oli disainitud ligi 13km/h, kuid viimase Apollo 17 missiooni ajal suutis astronaut Eugene Cernan enda sõidukist allamäge välja meelitada 18km/h. Tegemist on siiani Kuu pinna kiirusrekordiga.
Iga kolme missiooniga kaasas olnud kulgur sõitis Kuu pinnal kokku kusagil 30 kilomeetrit ning jäeti seal lahkudes maha. Neljas kulgur, mis pidi kaasa minema katkestatud Apollo 18 missiooniga, kasutati varsti peale Apollo programmi lõppu muude programmide varuosadeks. Küll aga eksisteerib muuseumides veel mitu selle mulaaži ja prototüüpi.
Videomontaaži kuukulguritest oma sihipärases keskkonnas ringi sõitmas vaata alt.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar