kolmapäev, 8. september 2021

Uudiseid Marsilt

Veebruari keskel Marsil maandunud NASA kulgur Perseverance on seal veedetud 196 kohaliku ööpäeva (sol) jooksul maha sõitnud veidi üle 2 kilomeetri. Seni on selle tempot mõnevõrra aeglustanud arvukad katselennud sellega kaasas olnud Ingenuity nime kandva koperdrooniga. Eksperimentaalne 1,8 kilogrammi (Marsil 689g) kaaluv ja päikesejõul töötav droon pidi algselt sooritama viis katselendu, kuid selle edu on lendude arvu tänaseks tõstnud 13ni ning lõppu niipea ei paista. Kusjuures lisaks tehnoloogilisele demonstratsioonile, et droone saab tõepoolest Marsi ülihõredas atmosfääris lennutada, on Ingenuity asunud oma lendude käigus koguma ka teaduslikku infot. Näiteks luurates välja huvitavaid paiku, mida kulgur võiks külastada või lennates üle piirkondadest, kuhu kulgur puhtfüüsiliselt ei pääse. Kokku on Ingenuity nüüdseks lennanud natukene vähem kui 3 kilomeetrit. Pikim ühekordne lend oli 625 meetrit ja kestis 169,5 sekundit. Kuigi Ingenuity missiooni on pikendatud määramatuks ajaks, peab see lõpuks rinda pistma Marsi külma talvega, mil see koos Perseverancega talveunne jäetakse. See leiab aset kusagil järgmise aasta esimeses pooles. Aga juba oktoobri keskel, siis kui Marss asub meie vaatepunktist Päikese taga (konjuktsioon) ning raadioside kahe planeedi vahel on ajutiselt häriritud, peavad nii kulgur kui droon esmakordselt omapäi hakkama saama.

Perseverance ja Ingenuity enekas Marsil. Foto teinud kulguri robotkäpp on fotolt eemaldatud.

Kulguri (valge) ja drooni (kollane) teekond Marsil. Kokku tuleb neid vastavalt 2 ja 3 kilomeetrit.

Ingenuity edust annab aimu ka hiljutine uudis, et Hiina rahvuslik kosmoseteaduste keskus on läbinud enda marsidrooni esialgsed katsed. Nende pressiteates leiduvalt fotolt (galeriis) võib näha, et nende droon on peaaegu äravahetamiseni sarnane Ingenuityga. Kuigi siinkohal tahaksid osad kindalasti naljatleda, et Hiina ei suuda ise midagi välja mõelda ja nad valmistavad vaid koopiaid, on antud juhul insenerikunsti vaatenurgast tegemist täiesti loogilise ja lihtsa sammuga. Kui miski on ennast niivõrd hästi tõestanud, siis pole mõtet hakata seda (jalgratast) algusest peale leiutama. Loodame, et peagi lendab Marsi kohal mitu drooni, olenemata sellest, et mis riik need ehitanud on.

NASA Ingenuity kopterdroon vasakul ja Hiina marsidrooni prototüüp paremal.

Kui jutt juba Hiinale läks, siis paar nädalat tagasi täitus Hiina esimesel marsikulguril Zhurongil maandumisest 90 Marsi ööpäeva. Sellega sai täidetud 240 kilogrammise kulguri ametliku missiooni kestvus ehk siis see igaks juhuks tagasihoidlik garantiiperiood, mille Hiina insenerid oma loomingule andsid. Praeguseks üle kilomeetri läbinud kulgurit ei lülitata seepärast muidugi veel välja. Missioon jätkub seni, kuni see võimalik on ning parasjagu käivad juba ettevalmistused eelmainitud konjuktsioonist tingitud sidekatkestuseks, mille käigus peavad kõik Marsi pinnal või orbiidil asuvad robotaparaadid kas mõneks ajaks talveunne minema või omapäi hakkama saama. Peale seda võib maadeavastamine jätkuda.

Tulles tagasi auto mõõtu Perseverance kulguri juurde, siis vahepeal on see asunud ühe oma peamise missiooni kallale. Nimelt on üks kulguri tähtsamaid ülesandeid koguda oma robotkäe otsas oleva tööriista abil Marsi kividest, pinnasest ja atmosfäärist proove ning neid ladustada spetsiaalsetesse pisikestesse kapslitesse, mille kulgur endast tee peale maha jätab. Kunagi, hetkel veel täpsustamata tulevikus, saadetakse Marsile üks või kaks lisamissiooni, mis need omakorda sealt üles korjab ning tagasi Maale toimetab. Sellega oleks täidetud üks planeediteadlaste suurimaid unistusi - rikkumata pinnaseproov otse Marsilt maises laboris. Paraku kui Perseverance asus augusti alguses oma esimest proovi koguma, avastati teadlaste ja inseneride õuduseks, et kapsel, millesse proov oleks pidanud jõudma, oli täiesti tühi. Ehk siis läbikukkumine esimesel katsel. Hiljem selgus, et tõenäoliselt oli kivim, millest puuri abil proovi üritati koguda niivõrd rabe, et see kukkus enne kapslisse jõudmist puurist välja.

Hiina marsikulgur Zhurong koos maanduriga. Foto tehti kaugjuhitava kaameraga.

Perseverance esimene katsetus koguda Marsi kivimist proove. Fotol puuraugud.
1. septembril mindi uuele katsele ühe visuaalselt huvipakkuva lapiku kivi juurde, mis sai hüüdnimeks Rochette. Peagi peale puurimist tehtud fotodelt tundus, et seekord jõudis proov ka titaanist kapslisse, kuid valgustingimused ei lubanud selles olla täiesti kindlad. Paar päeva hiljem kinnitati seda fotodega lõplikult. Esmaspäeval asetati kapsel kulguri sisemusse, seda kaaluti ning suleti viimaks hermeetiliselt seerianumbrit kandva kaanega. Loodetavasti leiab see proov lõpuks (võib olla kümne aasta pärast?) Maale, et selle saaks kontrollitud tingimustes taas avada. Perseverancel on veel 40 tühja kapslit, mis ootavad täitmist ning kulguril seisab ees loodetavasti veel palju aastaid uurimist ja puurimist.
Perceverance ja Ingenuity ehitusest, missioonist ja eesmärkidest kirjutasime pikemalt märtsis: https://www.astromaania.ee/.../mida-see-perseveranse...

Puuritud Rochette.

Perseverance puur otsevaates.

Perseverance puur otsevaates. Proov on olemas.

Hermeetiliselt suletud proovikapsel, mis jõuab loodetavasti kunagi Maale.

Vaade Marsile Perseverance pardalt.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar