neljapäev, 31. märts 2022

Hubble avastas kaugeima tähe - Earendel

Samal ajal kui James Webb kosmoseteleskoop tegeleb veel aeganõudvate kalibreerimistega on 32aastane Hubble kosmoseteleskoop teinud järjekordse rekordiraamatustesse kuuluva avastuse. Nimelt teatas eile NASA, et Hubble on suutnud jäädvustada meie jaoks kaugeimat ehk universumi mõttes noorimat tähte.

Täissuuruses: https://hubblesite.org/.../003/01FWRZTQFDGGP05KM1PRCCNZ1E

Avastus tehti tänu gravitatsiooniläätseks nimetatud nähtusele, kus galaktikaparved suudavad soodsate juhuste kokkulangevusel oma summaarse gravitatsiooniga suurendada enda taga kauguses asuvaid galaktikaid. Antud juhul avastati, et kauge galaktikaparv WHL0137-08 suurendab meie vaatenurgast tuhandeid kordi üht väga-väga kauget galaktikat piisavalt, et sellest tuvastada üks konkreetne täht. See täht, mis sai nimeks Earendel pärineb kaugusest/ajast kui universum oli vaid 900 miljonit aastat vana. Tuletagem meelde, et tänu valguse kiiruse lõpplikusele näeme me kauguses objekte ühtlasi ka ajas tagasi. Viimane rekordiomanik oli täht Icarus, mis avastati Hubble poolt 2018. aastal samuti tänu soodsale gravitatsiooniläätsele, pärines meie jaoks 4,4 miljardit aastat vanast universumist.
Earendel peaks olema võrreldes Päikesega kusagil 50 korda massiivsem ja miljon korda heledam. Kuna see sündis nõnda noores ja värskes universumis, tekkis see tõenäoliselt peaaegu täielikult Suurest Paugust üle jäänud vesinikust. Uuest noorimast/kaugeimast tähest saab peaaegu kindlalt Hubblest kusagil sadakond korda võimsama James Webb kosmoseteleskoobi üks prioriteetseid vaatlusobjekte. Eks siis saab juba pikemalt rääkida.
Fotol on näha kauge galaktikaparve gravitatsioonis suurendatud ja moonutatud galaktikat (punakas punktiirne poolkaar) ja selles asuvat Earendelit (noolega).

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar